VÍZ
ALATTI TERMÉSZETJÁRÁS…
2008.
-
Levél Ausztáliából (2008. május
19.)
Ausztráliában
lévõ szakosztálytársaink, Czekó
Mónika és Zsámbok Gábor a BÚVÁRINFÓ
hasábjain számoltak be egy érdekes merülésükrõl.
Írásuk IDE
KATTINTVA olvasható...
Vörös-tenger
mély déli szafari
2008. november 18-24.
Schreiner Lóri klubtársammal már tavaly december
óta beszélgettünk, hogy össze kellene
hozni egy túrát a Vörösön. Tudtuk
hogy ez nem egyszerû dolog mostanában és nem
csak a Vörös-tengerre. Mindenki elfoglalt, rohan, és
ha van is egy hét szabadideje akkor azt inkább családjával
tölti, mint kedvenc hobbijával. Minden esetre megbeszéltük,
tavasszal megpróbáljuk összehozni… Tavaszra
persze nem sikerült megszervezni, így következõ
idõpontnak az õsz látszott megfelelõnek.
Így esett a választás szeptember-október
hónapok egyikére. Vad keresgélésbe
kezdtem. Egyik utazásszervezõt a másik után
kerestem meg, de szabad helyek már nemigen voltak. Lett
volna lehetõség Kairóba repülni és
onnan busszal menni Hurghadába, de ezt a verziót
a hosszú utazás miatt elvetettem. Ekkortájt
kb. 3-4 jelentkezõ volt a túrára. Úgy
terveztük, hogy egy mély-déli szafarit veszünk
célba. Az idõpont kitolódott novemberre…
Lassanként körvonalazódott az útiterv.
Találtam egy üres hajót, mely az elõzetes
elvárásoknak megfelelt. Ez a hajó a Black
Pearl volt. A tulajdonosokkal folytatott tárgyalás
eredményeként amennyiben legalább 10 fot
összeszedünk, akkor már indul a hajó.
Innen vált egyre izgalmasabbá a túraszervezés.
Mindenkit, akit ismertünk próbáltunk utolérni
és beszervezni. Így kerültek elõ õs-Delfin
tagok is. Október végére a létszám
már 13 fõ volt. Jó kis nosztalgia Delfin
bulinak néztünk elébe, különösen
azért mert három klubtagunknak az idén volt
egy nevezetes születésnapja. De errõl majd
késõbb…

Ferihegyen...
A formaságok elintézése után végre
kézbe vehettük a repülõjegyeket. Ettõl
kezdve már az utazás izgalma kerített hatalmába
mindenkit. Túramegbeszélés – nem teljes
létszámmal. Mit érdemes, kell vinni, ki milyen
tartalék alkatrészt, felszelést, gyógyszert
hoz magával, no és még sok minden…
Elérkezett az indulás napja. Találkozó
Ferihegy 2. reptéren. Sajnos ide már rossz hírekkel
érkeztem, mert elõzõ este hívott a
hajó tulajdonosa, hogy a hajójukkal mûszaki
problémák adódtak, melyet az indulásig
nem tudnak orvosolni, így másik hajót kellett
bérelniük. Aki járt már Egyiptomban
az tudja, hogy ez egy szinte mindennapos esemény az arab
világban. Itt az adott szó, az üzleti korrektség
szinte ismeretlen fogalom… Sok választásunk
már nem volt, csak reménykedtünk, hogy lesz
hajó. A repülõgép pontos indulását,
hosszú, eseménytelen út követett. Délután
2 órakor érkeztünk Hurghadára, ahol
várt minket az utazásszervezõ és az
arab merülésvezetõ, Hany, akit már többen
ismertünk egy tavalyi túráról. Ahogy
szokott lenni, volt egy jó, és volt egy rossz híre.
A jó hír, hogy van hajó, méghozzá
hasonló kategóriájú mint a Black Pearl,
a rossz hír viszont az, hogy nem Safagából
indul, hanem Hamatából. A kettõ között
mintegy 300 km távolság van… Miután
a reptéren beszereztük a különbözõ
nem alkoholmentes italokat, a busz felé vettük az
irányt. Mindannyian nagy buszt kerestünk, azonban
ezúttal be kellett érnünk egy kis mikrobusszal.
Nagy csoport-nagy busz, kis csoport… Na de ennyire? A nem
kevés csomagot az ablakon kellett betuszkolni a hátsó
ülésekre, így azonban erõsen össze
kellett zsúfolódnunk a megmaradt helyekre. És
ha még figyelembe vesszük, hogy nem 20 km-t kellett
így utaznunk, akkor bizony nem túl könnyû
út állt elõttünk. Elsõ utunk
Hurghadában a gyógyszertár volt, ahol be
akartuk szerezni az útra szükséges „gyomorerõsíto”
és tengeri betegség elleni gyógyszereket.
Természetesen itt is mûködött az arab kereskedõ
vér, hiszen a dobozon szereplõ árak tízszeresét
kérték a gyógyszerekért. Na ja, úgy
látszik a gazdasági válság ide is
begyûrûzött… 4 óra felé aztán
végre elindultunk Hamata irányába. Néhány
rövid megállót követõen –
ahol még csatlakozott a csapathoz a hajó szakácsa
is – este 11 óra tájban érkeztünk
meg a Hamata-i „jachtkikötobe”.
 
A
busz és a Hamata-i "jachtkikötõ"
A csapat legtöbb tagja már többször járt
itt, de az évek alatt nagy fejlõdés nem ment
végbe errefelé. Kosz, por, szemét amerre
a szem ellát. A legelkeserítõbb hogy a tenger
közvetlen partján bokáig lehetett gázolni
a hulladékokban. (Még szerencse, hogy sötét
volt, így csak részleteket láttunk.) Ennyit
a tenger védelmérõl… Most tapasztaltuk
meg elõször a kis busz elõnyeit. Végre
egészen a móló végéig levitt
bennünket, megkímélve a kb. 500m-es, csomagokkal
történõ sétától a zúzott
kövek között. Minden rosszban van valami jó!
Izgatottan vártuk, vajon melyik hajó lesz a miénk.
Jöttek is az arab legények a zodiákokkal, vitték
a csomagokat és minket az Amszterdam motorosra. Elsõ
benyomás a hajóról, hogy nem is olyan rossz…
Persze nem olyan, mint a Black Pearl, de azért elmegy.
Aztán ahogy kezdtük belakni, már nem volt olyan
mosolygós minden. A kabinokban barátságos
és kíváncsi csótányokkal találkoztunk
és a hajó általános állapota
sem volt túl szép. A mûszaki berendezések
is elég ütött-kopott állapotban voltak.
A kezdeti rossz hangulatot a késõi vacsora
kicsit javította, valamint az a hír miszerint másnap
reggel 9 órakor kifutunk. Az idõjárás
nagyon kellemes volt, nappal 28, éjszaka 20-22 fok körül,
a víz 25-26 fokos. A csótányok, no meg a
légkondi elõl legtöbben a szalonba költöztek.
Itt kényelmesen ki lehetett nyújtózni, az
ablakokat kinyitni és még a TV is közel volt…
 
Arab merülésvezetõnk egy rövid eligazítást
tartott a hajóról, valamint a túráról.
Itt tudtuk meg hogy az elõzõ csoport szinte végig
hányta az utat, mert bizony Neptun (Poseidon), a tenger
istene nem volt kegyes hozzájuk és helyenként
4-5 méteres hullámok voltak. No, ezt nagyon nem
szerettük volna… Ezekkel a gondolatokkal tértünk
nyugovóra.

Az
Amszterdam kivûlrõl-belülrõl...
A
túra elsõ napján reggel legtöbben fáradtan
ébredtek, de az indulás izgalma mindenkiben motoszkált.
Bõséges reggeli, kb. 1 órás várakozás
a kikötõ kapitányra, aki végül
megadta az engedélyt a kifutásra. Gyönyörû
napos idõ, kellemes déli szél, vasalt tenger
– valahogy így jellemezhetõ az indulás
napja. Az irányt Big Abu Galawa zátony felé
vettük, ahol a bemerülõ merülést
végrehajtottuk. A vízbeszállás során
kiderült, hogy a hajón kevés lesz az ólom.
(Ez már tavaly is elõfordult egy másik hajón.
Úgy látszik a helyiek inkább sörétet
gyártanak az ólomból.) A bemerülés
sikeres volt, mindenki megismerte felszerelését,
kicsit hozzászokott a megváltozott körülményekhez
és a merülotársához. A hely nagyon szép
volt, nagyon sok színes hallal, lágy korallal és
még egy kicsiny szafari hajó roncsának meglátogatása
is szerepelt a búvár étlapon. Soha rosszabb
kezdést! Nagyon szép merülés volt, még
akkor is ha merülésvezetõnk az eligazítás
során rossz helyre rajzolta a roncsot. A merülés
alatt Lóri jelezte, hogy a komputere nem mûködik.
A vízbõl kijõve vettük észre,
hogy ez bizony beázott. Villámgyors édesvizes
elmosás, és szerencsére a Suunto kialakítása
olyan, hogy az elemtartón keresztül nem tud víz
bejutni az elektronikába. Az elemtartó is megúszta,
így valószínûleg használható
lesz majd, egy új „O” gyûrû és
elem behelyezése után. Rövid hiba-megállapítás
után rájöttünk, hogy az eredeti gyári
elemcsomagban valószínûleg nem jó méretû
tömítõ gyûrût csomagoltak. Pedig
Lóri otthon le is próbálta a vízállóságot…
Szerencsére fel voltunk készülve tartalék
anyagokból, így sikerült egy nyomás-
és mélységmérõt tartalmazó
konzollal kiegészíteni Lóri légzoautomatáját.
Tovább hajóztunk Sataya felé, dél
irányába, ahol le is horgonyoztunk az aznapi
második merülésünk helyszínén.
Igyekeznünk kellett, mert a nap ilyenkor már korán
nyugszik és hamar sötétedik. A vízbeszállás
után úgy éreztük magunkat, mintha egy
akváriumba lettünk volna. Iszonyatos mennyiségû
színes hal mindenfelé, nem beszélve a kék
pettyes rájákról és a murénákról.
Nem gyõztük kapkodni a fejünket… Nagyon
gyorsan elrepült az 50 perces merülési idõ.
Általában két csoportban merültünk,
így nagyon jól szét volt osztva a csapat.
Mindkét csapatra jutott egy-két búvároktató,
merülésvezetõ. Általánosságban
elmondható, hogy nagyon rutinos, tapasztalt, sokat merült
búvárokból állt a csapat. A merüléseket
fegyelmezetten hajtottuk végre, egyedül talán
csapatunk egyik hölgy tagja próbált meg mindig
kicsit lejjebb merülni a többieknél a „cápalátás”
reményében. A víz hõmérséklete
nagyon kellemes volt, így akár egy órát,
vagy ennél többet is el lehetett tölteni a víz
alatt.
A merülés után vacsora, majd jött az est
fénypontja. Amint azt korábban említettem,
három klubtagunk is nevezetes kerek születésnapját
ünnepelte az idén, ráadásul kettõnek
a túrán, illetve ahhoz közeli napon volt a
jeles eseménye. Varga Ati 40 éves, szerény
személyem 50, Marton Erika pedig…, no de ez titok.
Szóval volt ok az ünneplésre. Nagy hirtelen
elõkerültek a whiskys üvegek, pálinkás
butykosok és persze a figyelmes hajószemélyzet
tortáról is gondoskodott. Nagyon jó hangulat
alakult ki, felidézõdtek a poros emlékek,
friss élmények. Azonban túl sokáig
nem lehettünk fent, mert másnap már reggel
6 órakor – ottani idõ szerint, ami a hazaihoz
viszonyítva egy órával korábban volt
– eligazítás következett. Egész
éjszaka hajóztunk és bár nagy szél
nem volt, azért 2-3 méteres dög hullámok
között bukdácsoltunk.
(Döghullámnak a hajós nyelv az elõzõ,
vagy két nappal korábbi erõs szél
által keltett tengermozgást nevezi.) Bizony borult
minden, ami a hajón fellelhetõ volt, poharak, tányérok,
edények. Néhányan tengeri betegséggel
küzdöttek. Jómagam az éj közepén
felmásztam a felsõ fedélzetre és onnan
csodáltam a fényszennyezés mentes csodálatos
– csak itt a Ráktérítõ
magasságában látható – csillagos
égboltot. Mire azonban megérkeztünk a St.J
ohn’s zátonyokhoz már ismét szinte
vasalt volt a víz.
 
Egy
zátony a sok közül… - Eligazítást
tart Hany, a merülésvezetõnk
Hajnalban Small Gota zátonynál kötöttünk
ki és itt már megismertük (újra átéltük)
a zodiákos merülések elõnyeit-hátrányait.
A csónakba való bejutás nem mindig egyszerû,
viszont a kiszállás már sokkal könnyebb.
Visszafelé pedig – ha lehetett – inkább
úsztunk, mint hogy be kelljen mászni a Zodiákba.
Az egy hét során szinte mindig visszaúsztunk
a hajóhoz, nem igen fordult elõ, hogy a csónakkal
hozattuk ki magunkat. (Kell a sport is!) Persze ehhez az is hozzátartozik,
hogy szinte alig volt áramlás. Ez elõnyös
volt az úszás szempontjából, viszont
cápát talán emiatt kevesebbet láttunk.
Ez a merülohely ilyen szempontból kivétel volt.
Itt mindjárt a merülés elején találkoztunk
egy 1,5 m szirtcápával, barrakuda rajjal, valamint
teknõssel. Igaz, ezekhez a találkozásokhoz
már 32 méteres mélységbe kellett merülni.

Merülésre készen...
Small Gotáról áthajóztunk a Big Gota
zátonyhoz és útközben találkoztunk
kedvenc állatainkkal, a nekünk is nevet adó
a delfinekkel. Sokáig úsztak a hajónk mellett,
idõnként ki-ki ugrálva játszadozva.
Szokás szerint hatalmas élmény volt! Mindenki
lógott a korlátokon, füttyögött,
fényképezett, filmezett. Késõbb felfedeztük,
hogy még egy potyautasunk (képünk alább)
is akadt egy tengeri madárka személyében,
aki láthatóan jól érezte magát
a hajó felsõ fedélzetén…
Az éjszakát az Abu Basala zátonynál
töltöttük. Itt volt lehetõség éjszakai
merülésre. Sokan nem vállalkoztak… Fogalmazhatok
inkább úgy, Bayer Józsi és én
merültünk. Józsinak ez volt az elsõ vörös-tengeri
éjszakai merülése, és a premier nagyon
jól sikeredett.
 
A reggel elsõ napsugarai már a St. John’s
zátony legszebb szirtjénél, Habili Ali-nál
értek bennünket. Talán ez volt a túra
merüléseinek a csúcspontja. Itt láttuk
a legtöbb cápát, kicsit nagyot, hatalmas sebhelyekkel
tarkítottat… (Kollár Ati meg is simogatott
egy kisebb példányt. !?!?? ) Láttunk mantát,
barrakudát, hatalmas tonhalakat. Szóval ez volt
az élõvilág szempontjából a
leggazdagabb merülõhely az út során.
Ezen a helyen kettõt merültünk, majd ebéd
után tovább hajóztunk a Dangerous zátonyhoz.
Hatalmas tengeri üregekben merültünk, amelyeket
gazdagon benõttek az ezerszínû szivacsok.
Az üregekbõl kiúszva pedig másik kedvenc
halunkkal találkoztunk, a Napoleonokkal. Az asztallap méretû,
barátságos óriások már mintha
vártak volna minket. Kíváncsian úsztak
körbe csoportunkat és „forgatták”
érdekes szemeiket.
Másnap reggel a Habili Gafar zátonynál ébredtünk,
pontosabban ébredtünk az eligazításra
szólító harang szavára. Ez a zátony
teljes egészében víz alatti, a teteje kb.
4 m-el van a vízszint alatt. Úgy reméltük,
hogy az elõzõ naphoz hasonlóan itt is gazdag
élõvilággal találkozunk, de ezúttal
csalatkoznunk kellett. No, azért így is nagyon szép
kora reggeli merülésben volt részünk.
Délelõtt
Um Aruk víz alatti korall oszlopai következtek, rengeteg
hallal. Csodálatos merülõhely, egy igazi labirintus,
melyben könnyen el lehet tévedni a rengeteg oszlop
között. A leszakadáshoz közelebb úszó
társaink cápákat is felfedezni véltek,
amint azok az oszlopok elõtt õrjáratoztak.
Ennél a merülésnél Lórit újabb
sokkhatás érte, mert a frissen (szervizben) szervizelt
légzõautomatájának második
lépcsõje vizet adott, így a merülést
az oktopuszával fejezte be. A hajón gyors hibamegállapítás,
a membrán elrepedt. Így a tartalék légzoautomata
második lépcsõje is felhasználásra
került. (Nem hoztam, hiába!) Nem lehet azt mondani,
hogy Lóri ezúttal túl szerencsés volt,
pedig nagyon alaposan felkészült a túrára.
Délután Um Kararim (St. John’s cave) következett.
Ez egy nagyon szép tágas barlang rendszer, amelyben
– szintén – el lehet tévedni. Azonban
a merülés azért nem kockázatos, mert
számos helyen a mennyezet nyitott. Így ha valaki
nagyon eltévedne, akkor a felszínre emelkedve tud
tájékozódni. No ez velem és merülopárommal
is így történt. Már vagy 20 perce úszkáltunk
egyik járatból a másikba, csak nem akartunk
a labirintusból kijutni. Lóri jelezte, hogy valami
nincs rendben. Megálltunk, rendbe hoztuk a légzésünket,
levegõnk volt még bõven, majd felszínre
emelkedtünk. Nézelodtünk, tájékozódtunk,
majd vissza merültünk és rövidesen ráleltünk
a kijáratra is. Nem volt ez egy problémás-,
sõt nem vészhelyzet, de azért jó
volt a nyílt részre kiúszni…
Meg kell emlékezni a hajó szakácsáról,
– a hajó személyzetének nagyon fontos
tagja – aki minden nap ízletes és változatos
étkekkel kápráztatta el az éhes búvárokat
és emellett õ volt a hajó mókamestere
is. Az esték általában, szolid iszogatással,
beszélgetéssel, videózással teltek,
mígnem elérkezett a túra utolsó elõtti
napja. Ezen az estén a személyzet – amely
mindvégig segítõkész és barátságos
volt – elérkezettnek látta az idõt
egy kis mulatozásra.
 
Ismét elõkerültek az üvegek, volt zene,
tánc, móka és kacagás. A prímet
persze szakácsunk, Mahmud vitte. A kb. 50 kilós
testsúlyával kihívta Zolikát –
aki 120 kiló – szkander partira. Persze az eredmény
nem lehetett kétséges… Szóval jót
mulattunk!

Az éjszakát ismét Satayán töltöttük
abban a reményben, hogy reggel megérkezik az itt
élõ több száz egyedbõl álló
delfinek egyik csapata, akikkel – szerencsés esetben
– együtt úszhatunk. Alig kelt fel a nap, a látóhatáron
felfedeztük az elsõ delfin uszonyokat. Szerencsére
az öbölben rajtunk kívül csak két
hajó horgonyzott, így volt esélyünk
közelebbrõl megcsodálni kedvenc állatainkat.

Delfinekre
várva...
Nagyon
gyorsan közeledtek, mindenki ott toporgott a hátsó
fedélzeten ABC felszerelésben, majd amint általunk
elérhetõ távolságban voltak –
legalább is mi úgy gondoltuk – mindenki a
vízbe ugrált. Úsztunk, csak úsztunk
akinek szerencséje volt az pont a csapat közepében
találta magát. Kb. 50-70 palackorrú delfinbõl
állt a csapat, több nõstény a borját
szoptatva úszott tova. Az úszók nagy része
persze lemaradt, de néhányan kitartottak –
velem együtt – és tovább követtük
õket. Ennek meg is lett az eredménye, mert egy idõ
után, szinte varázsütésre megfordultak
egyenesen felénk, felém úsztak. Határtalan
öröm és leírhatatlan érzés
kerített hatalmába, amikor szinte érintésnyire
úszott el körülöttem az egész csapat.
Ez volt számomra a túra megkoronázása…
 
Az utolsó napra még egy merülés maradt
Claudionál, majd a felszerelések elmosása,
szárítása és a csomagolása.
Közös fénykép a személyzettel,
akikre nem lehetett panaszunk…

A
túra résztvevõi szakosztálytársunk,
Verók Kati - aki kisbabája miatt sajnos nem tudott
velünk tartani - által készített Delfines
pólóban.
Köszönjük Kati kedves figyelmességét!
Még sötét volt, de már mindenki ott
toporgott a fedélzeten a buszt várva. Aggódtunk,
mert 6 órára ígérték a buszt,
de fél 7 kor még nem volt sehol, s nekünk 13
órára pedig a reptéren kellett lennünk.
Végül 7 órakor indultunk el. Sofõrünk
elemében volt, mert bár jól haladtunk számos
veszélyes szituációba belement. A pihenõ
elõtt versenyezni kezdett egy másik társaság
buszával… Szerencsére eljött a gépkocsivezetõ-váltás
ideje, így épp bõrrel megúsztuk…
Idõben kiértünk a repülõtérre
ahol elbúcsúztunk Hany-tól, aki mindvégig
nagyon jó túra- és merülésvezetõ
volt.
Repülogépünk még leszállt Sharm
El Sheikben majd fájó szívvel búcsút
intettünk a Vörös-tengernek…
Összegzésként
talán annyit, hogy bár a hajó lehetett volna
jobb is, mégis a túra egésze, a hangulat
és a merülések mindenért kárpótoltak.
Remélem nem csak én érzem így…
Befejezésként álljon itt a túrán
résztvevok névsora:
Bayer József
Holly Viktor
Izsák Ilona
Józsa Zoltán
Kollár K. Attila
Kollár Krisztián
Marton Erika
Miskolczi László
Schreiner Lóránt
Somodi László
Székely László
Varga Attila
és végül a szerzõ Garamvölgyi
Csaba |