VÍZ
ALATTI TERMÉSZETJÁRÁS…
2005.
  
2005. május – Adria, Pag
*
* *
„Félig”
DELFIN túra az Adrián…
(2005. augusztus 22-27.)
Magyarázatot
igényel a „félig DELFIN túra”
kifejezés.Nos azért félig, mivel igaz, hogy
négyen szakosztály tagok részt vettünk
a túrán, s így a túra „létszámszabályainak
eleget tettünk”, azonban a DELFIN 1977-ben (!) elfogadott
és 1992-ben megerösített „Túra
és Merülési Szabályzat”-ában
foglaltaktól eltéröen nyilvánosan, szakosztályi
ülésen nem jelentettük be a merülés
sorozatot…
Az
Adriára, Pag-szigetére augusztus 22-én, hétfön
indultunk több búvárbarátunkkal –
összesen 10 búvárból állt a csoportunk
– a Blue Bay Búvárbázisra. Az elözetes
merülési terveinkben roncsmerülés(ek),
a horvátországi merülési szabályokat
figyelembe vevö sürített levegövel végrehajtható
mélymerülések (is) szerepeltek.
Az
indulás meglehetösen hangulatromboló volt:
ömlött az esö, hüvös volt, s ezt az idöjárást
a Meteorológiai Intézet biztató elörejelzése
sem tudott ellensúlyozni. A horvát autópályákon
járva igaz elállt az esö, de a 15, söt
10 Celsius fokos hömérsékleti adatok nem bíztattak
sok jóval. Azután egyszer feltünt a nagy és
szép kék víz, az Adria, melynek sima –
majdnem „vasalt” vize – reményeket ébresztett…
A
Blue Bay Búvárbázison udvariasan és
kedvesen fogadtak csoportunkat, az elözetes egyeztetések,
szállás, felszerelése elhelyezés minden
szervezetten, rendezetten történt, ami az idöközben
elö-elö bukkanó napsugarakkal együtt újabb
biztatást jelentettek…
Kedden
kezdtük a merüléseket a bázis gyors hajójával,
s az elözetes kellemes benyomások a merülések
szervezése, végrehajtása során tovább
erösödtek…
S
az idö is mintha segíteni akarta volna a kellemes
víz alatti felfedezéseink sikerét: az elsö
merülö naptól a szombati távozásig
nem volt szél, többnyire sütött a nap, meleg
volt, s ami nem lényegtelen, sima tengeren közelítettük
meg a közeli-távoli merülöhelyeket. Általános
tapasztalatunk szerint mindenütt jó volt a látótávolság,
viszont a víz viszonylag „friss” volt, s a
hö határ úgy 14-18 méter mélységben
volt.
Merültünk
szép és még szebb falakat, kanyont, tengeri
barlangot, víz alatti kúpokat és felszín
felé emelkedö szirteket és zátonyokat.
Az érdekes és szép merülések
során három „különleges” merülésben
is részünk volt.
Felkerestük
a régmúltban elsüllyedt Rózsa-roncsot.
Nos erröl a régi, málló félben
lévö fahajóroncsról a legkülönbözöbb
véleményeket hallottunk még itthon. Vannak,
akik „leszólják”, mert valóban
hatalmas pusztítást vitt végbe a hajdan fából
készült hajón a tenger, s a fát pusztító
baktériumok, s napjainkra döntö többségében
a váz és a fém alkatrészek, szerelvények
szerkezetek képezik a látnivalót. Ezzel szemben
a roncsok, roncsmerülések iránt fogékony,
s e területen jártas búvárok szívét
biztosan megdobogtatja a mélyben kibontakozó omladozó
hajóváz, szerkezet. Igen, ilyen egy régi
fahajó roncsa… Egy „szépséghibája”
van azonban a roncsnak: 40 és 50 méter között
helyezkedik el, tehát sürített levögövel
csak néhány méterrel a roncs felett lebegve
veheti szemügyre az érdeklödö. A roncs mellett
lévö érdekes és szép zátony
viszont további élménygyüjtést
tesz lehetövé.
A
másik „különlegesség” egy
a bázistól meglehetösen távol, a Dolin-szigetnél
lévö kisebb, mintegy 20 méter hosszúságú,
nem túl régen elsüllyedt halászhajó
roncsa volt. A 28-40 méter mélységben lévö
roncshoz „kékben”, kötél mentén
merültünk le. A hajdan volt hajó meglehetösen
jó állapotban van, az elsüllyedéskor
mindössze a hátsó része sérült
meg. A hajó épségét jól jellemzi,
hogy volt közülünk, aki nem tudott a külsö
kormányállásban még meglévö
kormánykerék csábításának
ellenállni, és egy-két percre búvárkormányossá
vált. A tenger már befogadta, birtokba vette, részének
tekinti az egykor emberkéz alkotta szerkezetet: megtelepedtek
rajta, de még nem borították be teljesen
a helytüllö élölények. A roncs legszebb,
legmegkapóbb és leglátványosabb része
is az élövilághoz kapcsolódik ami egyúttal
érdekes, talán fura grimasza is az életnek,
halálnak. Az egykor volt „halpusztító”
ma felmérhetetlen mennyiségü, kisebb, nagyobb
és még nagyobb halnak ad otthont. A néhány
centiméterestöl az akár fél méter
körüli halak akkora rajokat képeznek, hogy a
roncs egyes részeit eltakarják a szemlélödö
elöl, felhöket, összefüggö falakat alkotva.
A roncs élövilágának gazdagsága
miatt valójában felesleges idézöjelbe
tenni, a különlegesség szót…
A
harmadik „különlegesség” esetében
is felesleges lehet az idézöjel: egy szintén
a bázistól távol lévö merülöhelyen
(U Valska Vera) egy néhány éve felfedezett
és a közel múltban búvárrégészek
által feltárt amfora mezö mellett-felett merültünk.
A Kr.e. 200-100 körüli évekböl származó
nagyméretü, döntö többségében
ép amforák köré-fölé egy
vasketrecet állítottak, ezáltal biztosítván,
hogy a „mindent a szemnek, de semmit a kéznek”
elve a gyakorlatban, s akár hosszabb távon is érvényesüljön.
A viszonylag nagyszámú amforáról a
régészek eltávolították az
idök folyamán rárakodott üledéket,
így ma a terjedelmes korsók szabadon, egymás
mellett, egymáson hevernek a fenéken.
S
merültünk még… Együtt, csoportban,
biztonságosan – szerintünk – rendezetten
és jó hangulatban, s ami nem utolsó dolog,
az eredeti merülési céljainkat megvalósítotva,
s sok szép és érdekes élménnyel,
tapasztalattal gazdagodva tértünk haza…

Marton
Erika - Varga Attila - Schreiner Lóránt - Kollár
K. Attila
*
* *
Túrabeszámoló
(Részletek a Szakosztály 2005. október
havi vörös-tengeri túranaplójából)
Elözmények
Biztosan
minden túraszervezö szembesült azzal, hogy még
a „legegyszerübb” túra elökészítése
is sok gonddal jár. Egy távolabbi merülöhelyekhez
tervezett út még több problémát
jelent. Szakosztályunk 2005. öszi, a Vörös-tengerhez
szervezett útjánál azonban a szokásos
szervezési nehézségek, mintha fokozottan
jelentkeztek volna… A kellö idöben elkezdett szervezés
ellenére valahogy az idöpont, a helyszín, a
résztvevök, az utazásszervezö nem akart
összeállni… Végül szeptember elejére
kiderült a DELIN-böl mindössze hárman Garamvölgyi
Csaba, Kollár K. Attila, Schreiner Lóránt
– éppen a Szakosztály Túra- és
merülési Szabályzatában elöírt
legkisebb létszám – és néhány
barátunk, családtagunk vesz részt az „északi
szafarin”…
Az
indulás elött, vagy 10 nappal az utunkat szervezö
IGUANA Utazási Iroda jelezte, hogy egy kellemes meglepetéssel
szolgál: nem a korábbi túrákról
ismert SEA RAY nevü hajóval lesz egy hétig
a lakóhelyünk, hanem egy néhány hete,
a teljes felújítás, átépítés
után vízre bocsátott 30 méteres, magasabb
kategóriájú – magyarul több csillagos
– vízi jármü. (A Világhálón
küldött képek igen kecsegtetöek voltak:
hatalmas fedélzet, nagyon szép szalon, tágas
kabinok, nem emeletes ágyakkal, zuhanyozóval, saját
hütövel felszerelve, stb. Persze az egyszeri, de gyakorlott
búvárutazó a fotográifákat
némileg bizalmatlanul szemléli, mert más
a kép, s más a valóság…) Az
indulás elött néhány nappal újabb
kedvezö hírrel jelentkezett az utaztató: azt
ajánlotta, hogy változatlan feltételekkel
– szervezési okokból – az északi
túrát egy „mély délire”
cseréljük fel… Nem sokat gondolkodtunk, hogy
elfogadjuk a javaslatot…
(Persze a rosszindulatú ördög bujkált
az emberben: „túl szépnek tünik ez, biztos
valami lesz, amitöl nem lesz gömbölyü a dolog…
Majd meglátjuk, ha odaérünk…”)
Október
12. szerda
S
eljött az indulás napja, volt repülö, nem
sztrájkolt a légikikötö személyzete,
„sima” volt a fedélzetre jutás, ahol
sok-sok a Vörös-tengerhez igyekvö magyarbúvárral
együtt elindultunk az újabb víz alatti felfedezések
felé…
„Zökkenö mentesen” landolt gépünk
Hurghada repülöterén, majd rövid bevásárlás
(étel-ital a nem túl rövid buszúthoz,
tengeribetegség, bélfertözés, hasmenés
elleni helyben nagyon olcsón kapható, megbízható
gyógyszerek, stb. ) után egy légkondicionált
busszal indultunk dél felé … A kényelmes
jármü rótta a kilométereket a sivatagban
épített hosszú, de jó minöségü
úton, egyesek aludtak, mások a sajátos tájban
próbáltak elmerülni… Lassan megcsodálhattuk
a lenyugvó nap színvarázsát, majd
végre megálltunk Marsa Alam nem túl jól
világítottnak, (értsd: vaksötét)
vagy szépen építettnek nem mondható
kikötöjéül szolgáló –
jóindulattal – mólónak nevezhetö
építményénél. (Jó hír
– vagy kitudja – nagyszabású helyi építkezés
folyik, mely eredményeként új móló,
kikötö készül a jelenlegi mellett.) Küzdelem
a sötétben az egyre nehezebbnek és számosabbnak
tünö csomagjainkkal, a szinte a föld alól
elötünö helyi, igen csak gyermekkorú alkalmi
csomaghordókkal, a móló buckáival,
kátyúival… Megérkezik a motorcsónak
hajónktól, a MAZIN-tól. Elöbb a csomagok,
majd az utasok vágnak neki az elsö vízi útnak
a távolba horgonyzó hajóhoz. Próbáljuk
kiválasztani a számos kivilágított,
horgonyzó vízi jármü közül
a miénket, sikertelenül, mert takarásban van…
Végre a hajóra lépünk. Mosolygó,
kedves arcok, segítö kezek fogadnak, a hajó
személyzete részéröl. (A kedvesség,
a segítökészség az egész út
során megmaradt!) Az elsö benyomás igen kedvezö:
minden csillog, villog, s a húsz búvár csomagjai
szinte „elvesznek” a – túlzás
nélkül – táncteremnyinek tünö
fedélzeten. A szalon is tekintélyes méretü,
szép intarziás burkolat, padló, új
kárpitok. A kabinok is megfelelnek a fotókon látottaknak,
tágasak, újjak, kellemes ágyak, szekrény,
tiszta zuhanyozó, meg a légkondicionáló
– most igen jól esik, mert kint jó meleg van
– a hütöszekrények üdítövel,
vízzel feltöltve fogad. Valójában minden
olyan, mint ahogyan ígérték, ahogy a képek
mutatták … Kipakolás, felszerelés összeállítás,
eligazítás, nyilatkozatok megtétele, aláírása,
vacsora, koccintás a sikeres megérkezésre
– minden, ahogyan megszokott – majd mélymerülés,
ki a kabinjában, ki a fedélzeten … Az elsö
benyomások igen kedvezöek …
Október
13. csütörtök
A
kora reggeli indulás némileg csúszik: várjuk
a hajó kifutását engedélyezö
helyi fö-illetékes „szemléjét”
és aláírását…

Elindultunk.
Az elsö bemerülö-ellenörzö merülés
Sha’ab Marsa Alam zátonyainál. Három
csoportban merül a 20 búvár. Sekély
víz – úgy, ahogyan az elsö merülésnél
illik – szirtek, színes halak.
 
Próbáljuk
magunkat, súlyunkat, felszerelésünket, „ismerkednek”
az új merülöpárok. A merülés
elsö 10-15 perce – a kellemes, 28 Celsius fok hömérsékletü
vízen kívül semmi extra érdekességgel
nem szolgál. Majd egy szirt mögött eltünik
egy valaha volt szafarihajó 25-30 méter hosszúságú
roncsa. A fából készült hajó
teste szinte teljesen ép, viszont a felépítményt,
a korlátokat, az árbocokat minta lebontották
volna. (Ezek egy része a hajó mellett hever, a mintegy
12-13 méter mélységü homokos fenéken.)
A hajó fedélzetén sötét nyílások
tátongnak, a testbe vezetö egykori lejáratok.
Benézünk, bevilágítunk: az egyiken a
lakótérbe lehetett lejutni, a másik a raktérbe,
a harmadik a gépházba vezetett… Részletesen
mindent végig nézünk, majd a felépítmény
a fenéken lévö roncsai között a helyi
élövilág lakóit vizsgáljuk. Három
terjedelmes Picassó-hal köröz egymáshoz
közel… Helyi merülésvezetönk, régi
ismerösünk Hani Rashad Adly jelzi, ideje visszaindulnunk…
Egy nyugodt, kellemes és érdekes merüléssel
indult a túra.
Az
aznapi második merülést Shaab Sharm-nál
hajtottuk végre. A mélybe nyúló fal,
a plató gazdag élövilága, a koráll
oszlopok szépsége a Vörös-tenger sokszínü
arcát mutatta e helyen is…
Majd
elindultunk délre, a St. John’s zátonyig (zátonyokig)
tartó hosszú, 12 órás, éjszakai
is tartó útra. A víz viszonylag nyugodt volt,
bár némi északi szél kísért
egész túránk alatt. Harminc méter
hosszúságú hajónk kitartóan
szelte a habokat, s lassan a nap a „szokásos”
vöröses-narancsos fényjátéka mellett
lebukott a látóhatár mögött.

S
haladtunk délre. (Reggel tudtuk csak meg, hogy az éjszaka
kiemelt veszélyt tartogatott: a hajót hosszú
órákon keresztül szakosztályvezetönk,
Garamvölgyi Csaba, a néhány éve az Adrián
hajózó Aquarius búvár-motoroshajó
kapitánya vezette… Ez itt a vicc helye volt…
Csaba az egész úton gyakran tünt fel a kormányosi
állásban… Nosztalgiája érthetö…)
Október
14. péntek
Megérkeztünk
a fö úti célunkhoz, a St. John’s zátonyokhoz.
Hajónk elöször a Big Habili zátonynál
vetett horgonyt, ahol két merülést hajtottunk
végre. (A merülésekhez – a túra
során igen gyakran – motorcsónakot használtunk:
a MAZIN a hullámoktól védett (?!?), nyugodt
oldalon horgonyzott, s a beöltözött búvárokat
csónak vitte a merülés induló helyére.
A „nagy” hajónak is vannak „hátulütöi”:
hullámzásban a magas hátsó „platformról”
viszonylag nehézkes a csónakba szállás.)

Az elsö merülés során lebegünk a
kékségben. Gazdag és változatos korallok
által borított fal, mely mellett-között
a Vörös-tenger számtalan jellegzetes színes,
vagy ezüstös hala éli megszokott életét:
szemlélödnek, rejtözködnek, táplálkoznak,
vadásznak, s vadászzsákmánnyá
válnak … 25-30 méter mélységben
úszunk, amikor alattunk mintegy 10 méterrel egy
hatalmas fekete árny jelenik meg. Egy manta. Nyugodtan
úszik, lejjebb süllyedünk, de ördögrájánk
– miért ördög ez a békés
lény? – nem tervez ismerkedést. Lassan, de
biztosan halad, kilátásunk sincs, hogy utolérjük…
Fehér hasán szép számmal kapaszkodnak
potyautasai, a bojtorjánhalak… Néhány
perc múlva újabb sötét árny.
Ezúttal egy karcsú, fürge test, fehér
hátúszóval. A két, két és
fél méter hosszúságú szirti
cápa cirkálva úszik el, ügyet sem vetve
csoportunkra. Újabb néhány perc múlva
egy ezüstös, nagyobb testü barrakudákból
álló csoporttal találkozunk. Ök tán
a legtürelmesebbek: közel engednek magukhoz, majd arrébb
úsznak – sietség nélkül –
s újra rajjá állnak össze. Ez a folyamat
megismétlödik kétszer háromszor, majd
ezeket az érdekes halaktól is elbúcsúzunk,
megkeressük hajónkat, s a nem túl kényelmes
létrán kisebb-nagyobb nyögések közepette
a fedélzetre mászunk. A merülés kiértékelésen
megállapítjuk: szerencsések vagyunk, szépen,
és kellemesen köszöntött bennünket
a déli Vörös-tenger élövilága…
Délután
átállunk a Big Gotta zátonyhoz. A szirt nagy,
érdekes üregeibe beúszunk, a számos
átjáró, ki- és bejárat vonzza
a tengeri zárt tereket felfedezni vágyókat.
Rájákkal, kisebb és nagyobb murénákkal,
Napoleonhalakkal találkozunk…
 
Az
éjszakai merülésre a társaság
kissé elfáradt. Ennek ellenére csoportunk
párban, kisebb csoportokban az éjszakára
alkalmi kikötövé vált szírt mellett
lemerül a sötét, nyugodt vízbe. A látvány
igen megkapó. Megszámlálhatatlan mennyiségü
kék hal nyüzsög a vízben. Szinte „forr”
a tenger alja, kis és nagy, egyedülálló
és csoportokban cirkáló halak tömegét
világítják meg lámpáink fénysugarai…
(Találkoztunk más érdekességgel is.
Nevezetesen a kivilágítatlan éjszakai búvár
jelenségével. Megdöbbentö volt, hogy számos,
más hajóról merülö búvár,
búvár csoport tagjai nem használtak lámpát.
Mondjuk egy 10 fös (!!!) csoport, ahol a fele búvárnak
nem volt bekapcsolt lámpája. Lehet persze, hogy
nem is volt lámpájuk. Söt, láttunk merülöpárt
lámpa – bekapcsolt lámpa – nélkül!
Vitathatatlan, hogy a számtalan, a zátony mellett
horgonyzó kivilágított hajóról
fény szürödött a víz alá,
de akkor is… Ezzel a kockázatos és veszélyes
„jelenséggel” minden éjszakai merülés
alkalmával találkoztunk. Csoportunk tagjai meglepödtek,
megdöbbentek. Jogosan.)
 
Október
15. szombat
A
reggeli – egyesek szerint hajnali – és a délelötti
merülés helyszíne a szép és érdekes
Small Gotta zátony. A „small” némileg
relatív kategória, ha például a páratlanul
szép Small Habili-hoz viszonyítjuk. A zátonyt
20 méter mélységben, vagy a felett a megfelelö
egyéni levegöfogyasztású búvárok
számára körbe úszható, annak
ellenére, hogy itt mindig van áramlás. A
szírt északi „csücske” tereli el
a vízfolyamát, tehát bármerröl
indul a búvár a fél utat áramlással
szemben teszi meg. Megkapó látvány a legészakibb
pont: itt mindig nagyobb halrajok, csoportok „állnak”
szembe az áramlással. A második merülés
alkalmával csoportunk több tagja egy termetes fehérfoltos
úszójú szirtcápa látványát
élvezhette…
 
A
délutánt és az éjszakát az
Umm Erg zátonynál töltöttük. A délutáni
merülésre párokba indultunk. A merülöhely
– ez is – igen érdekes (s sajnos egyre népszerübb,
ebben az évben lényegesen több szafarihajóval
találkoztunk, mint egy évvel korábban). A
szirt déli fala teljesen puszta, valamikor robbantással
halásztak (?) e helyen, s a korallok szinte teljesen elpusztultak.
Ezzel szemben a dél-keleti részen egy koralloszlop
erdöben bolyonghat a víz alatti felfedezö. A
felmagasodó – szárazföldi hasonlattal
élve – koralltük páratlanul gazdag és
színpompás élövilága rabul ejtheti
az itt merülöt. A fenéken ráják,
az üregekben murénák, s a „tük”
között nagyobb halak, magányosan, csoportokban.
Találkoztunk barrakudákkal, fiatal, világos
színü Napóleon halakkal is. A „koralltü-erdöt”
elhagyva, a zátonyt követve enyhébb-erösebb
szembeáramlásban úszva érdekes és
változatos tagoltságú fal mellett vezet az
út… A kopár rész is szolgál
érdekességgel: picike fekete-fehér halak
tömegei lebegnek a megcsonkított sziklák felett.
További érdekesség a déli oldalon
több, nagyobb szirt, de a levegökészlet véges,
még ha a búvár egyre ritkábban, s
kisebbet is „kortyol” belöle…

A
csoportunkból éjszakai merülésre vállalkozó
két búvár (Schereiner Lóránt
és Garamvölgyi Csaba) alig 8 méteres mélységben
egy alvó cápát látott…
Október
16. Vasárnap
A
hajnali napsugár – talán a legszebb merülöhelyen
– a Small Habili-nél érte csoportunkat. A
3-5 méterre a víz felszíne alá felnyúló
picike „ékszerdoboznál” már négy
hajó horgonyzott, így egymás után,
összekötve lehetett csak megállni. A hullámzó
vízben – számítva az áramlásra
is – közelítettük meg kisebb csoportokban
a zátonyt. A keleti oldal felé indulva, enyhe áramlással
szembe úszva, az elözetes elgondoláshoz képest
egyszerübben jutottunk el a kék mélységbe
zuhanó, szinte függöleges falú zátonyhoz.
A búvár e helyen könnyen zavarba jöhet.
Mit tegyen? Nézze a páratlanul gazdag falat, a cikázó
kisebb-nagyobb színes korallhalakban gyönyörködve,
vagy kémlelje a kékséget a távolban
és mélyben, hogy mikor bukkan fel valami „nagy
és izgalmas”? Ússzon 10-15 méter mélységben,
s akkor háromszor, négyszer megkerülheti a
kis szirtet, vagy engedjen a kísértésnek,
s merüljön a megengedett 30-40 méter közelébe,
így viszont levegökészlete a kerülések
számának szigorú határt szab? Mindenki
tudása, biztonsága, s „vérmérséklete”
szerint járjon el! Persze van olyan megoldás is,
amikor a körbeúszások száma, s a mélység
iránti vágy egészséges egyensúlyba
kerül(het) … Sajnos idén semmi „igazán
naggyal” nem találkoztunk itt. Lehet, hogy még
korán volt, s a cápák, manták még
nem érték el idáig? Ki tudja… Mindenesetre
a túra egyik legszebb merülése volt…

A
Small Habilivel búcsuztunk St. John’s zátonytól…
A túra azonban sok érdekességgel még
folytatódott…
Útban észak felé a Paradise nevü merülöhelyen
van a „délelötti” merülés.
Amennyiben a zátonyt „önmagában”
nézzük, úgy a névadók nem sokban
túloztak: a legigényesebb tengerjárók
is megtalálhatnak itt mindent, „mi szem-szájnak
ingere”. Van itt fal, csodaszép élövilággal,
„kis barlang(ok), melyek valójában tekintélyes
méretüek, viszont könnyen járhatóak,
a hófehér homok borította fenékböl
kisebb-nagyobb koralltornyok emelkednek a felszín felé.
A zátony délnyugati-nyugati oldalától
nem túl nagy távolságban a kék mélybe
süllyed hol lankásan, hol meredeken lejtö a fenék.
Van itt áramlás – azoknak, akik kedvelik –
s amennyiben a szerencse, pontosabban a zátony lakóinak
kedve tartja, tekintélyes méretü Napoleon halakkal,
murénákkal találkozhatunk, söt jó
esélye van, hogy itt is a méltóságteljes
manták lebegésében, vagy a cirkáló
szirti cápák látványában gyönyörködhetünk.
(E két utóbbi tengerlakóval – sajnos
– a közel egyórás merülésünk
alkalmával nem találkoztunk…)
S
kitartóan haladtunk északra. A délutáni
merülés az eredeti tervek szerint számos roncs
felkeresésére készülö csoportunk
tagjait némileg kárpótolta. Miután
a Ras Bananas „félszigetet” magunk mögött
hagytuk, egy hosszú-hosszú víz alatti zátony
mellett készültünk merülésre. Célunk
a – tudomásunk szerint – kevésbé
ismert Hadia roncsának felkeresése volt. (A szafari
hajók nem szívesen állnak itt meg, a zátony
veszélyes, különösen szélben. Néhány
éve egy búvárhajót a zátonyra
sodort a szél és az áramlás.)

A
Hadia 1952-ben járt szerencsétlenül, eredetileg
egy 60 méter körüli hosszúságú
teherhajó volt. A különlegessége, hogy
felfedezésekor – s természetesen napjainkban
is – csak a hajó fele, hátsó fele van
meg, ami a 30 méter mélységü, szinte
teljesen egyenes (sima) homokos fenéken nyugszik. A helybeli
búvárok hosszan keresték a hajó hiányzó
részét, de eddig senki nem találta meg. A
helyzet különlegessége az, hogy a környéken
nincs lejtö, víz alatti árok, vagy leszakadás,
ahová a roncs másik fele lecsúszhatott volna.
Arról, hogy a hajót szét-vágták
és kiemelték volna, arról senki nem tud.
(Megjegyzésre érdemes, hogy egy ilyen akció
a helyi halászok elött biztosan nem maradt volna titokban.)
Tehát egy kevéssé ismert, érdekes,
mondhatjuk azt is, hogy rejtélyes roncshoz készültünk.
Hajónk kapitánya úgy dönt, hogy nem
horgonyoz le ezen a helyen, így a merülö búvárok
egy idöben szállnak a vízbe, s süllyednek
alá a felfedezésre. A délutáni nap
fénye laposabban, de számunkra kedvezö oldalról
hatolt a víz alá. A roncs, pontosabban fél
roncs igen megkapó képet mutatott. A hajdan volt
rakományszállító tengeri munkás
a bal oldalán nyugszik a homokos fenéken. A roncshoz
mintegy 20 méteres mélységben közeledünk.
A megmaradt rész viszonylag jó állapotban
van: a korlátok, a felépítmények,
árbocok, a kémény szinte épnek tünik,
bár a több mint ötven évi víz alatt
tartózkodás nyomai is jól látszik:
nagy felületeket borít az élövilág
helytülö egyedeinek különféle telepei.
Élövilág. A hajó mellett egy hatalmas,
sötét színü Napoleon halat pillantottunk
meg. (Valószínüleg más is megfigyelte
– esetleg olvasott róla – hogy e faj fiatal
egyedei sokkal világosabb színüek, mint a nagyobb,
idösebb példányok.) A hal a fajtársai
között is hatalmas: hosszúsága biztosan
meghaladja a két métert. Miután közelebb
úszunk a korlátok „árnyékában”
még két, szintén méretes fürész
sügért fedezünk fel… Elöször
a hajó „sérülése” felé
vesszükük az irányt. A hajótestet, mintha
egy fürész metszette volna el: szinte egyenes, a hossztengelyre
meröleges „vágás” okozta sérülés
tünik a szemünk elé. Feltárul a hajó
belsö szerkezeti felépítése, kisebb-nagyobb
belsö terei. (Beúszásra nem készültünk,
így a kísértés ellenállunk.)
A sérülés mellett elhaladva, a zátony
felé nézö hajófenékhez érünk,
melynek legmélyebb pontja 30 méter körül
volt. Nem sokat idözünk a különösebb
érdekességet nem jelentö (?!) fenék
felöli oldalon, inkább felemelkedünk a roncs
legmagasabb pontjára és visszasüllyedünk
az egykori fedélzetet vizsgálva. Kisebb-nagyobb
halak, egyedül és csapatban, számtalan, a vörös-tengeri
roncsoknál szokásos, tekintélyes méretü
tüzhal figyeli felfedezö utunkat…Az idö gyorsan
elszalad egy roncs környezetében. A függölegesen
álló hátsó fedélzeten, a tat
közelében néhány benézésére-bevilágításra
alkalmas, könnyen beúszható nyílás
„kínálgatja” magát. Egy hajdan
volt „ajtón” beúsztunk, s egy két
„vasgerenda” alatt átcsúszva ismét
a külsö oldalon vagyunk. A merülésre tervezett
idönk a vége felé közeledik. Megkeressük
a le – ezúttal fel – vezetö kötelet,
melyen már elöttünk más merülöpárok
elindultak a felszín felé. Lassú emelkedés,
a biztonsági megálló (egyeseknek a „figyelmes”
búvárkomputerük jóvoltából
kötelezö megálló), majd újra a
délutáni napsütésben úszunk a
közelben várakozó hajónkhoz. Találkoztunk
a Hadával, „megmutatta” magát, de messze
nem ismertük meg… Találkozunk, ismerkedünk
még vele valamikor? (A Napóleon hal az igazán
hatalmas volt…)

Az
estét, az éjszakát a Sataya zátonynál
töltöttük. Csoportunkból mindössze
ketten (Csaba és Lóri) vállalkoztak éjszakai
merülésre.
 
A
közel 50 perces merülés – szerintük
– jó levezetése volt a napnak, s – még
– jobb étvágyat csinált a böséges
vacsorához…

Október
17. hétfö
A
reggeli elötti (tehát hajnali) merülés
a közel Hamata magasságában lévö
Claudio nevü zátonynál. A merülöhely
érdekessége, hogy a zátony „belsejét”
számos kisebb-nagyobb barlang, üreg, folyosó
szabdalja szét, s kínálja a zárt,
félig zárt terek élövilágának,
érdekes és megkapó formáinak, s nem
utolsós sorban sajátos fényjátékainak
felfedezésének lehetöségét…
Nagyon szép – közel – egy órát
töltünk el a víz alatt…

S
hajónk „szembe” szélben szeli a hullámokat.
Idönként a part közelinek tünik, néha
delfinek jelennek meg, söt egyszer egy levegözö
teknöst is megpillanthattunk. (Föleg azoknak adattak
meg ezek az élmények, akik nem az álmok birodalmába
merülve vészelték át a hosszabb hajózást.
Csaba és a hajó kormánykereke ismét
hosszabb idöre egymásra találtak…)

Big
Abu Galawa. Ez az egy nagyobb, s több kisebb zátonyból
álló merülöhely – egyik –
érdekessége egy kisebb zátonyra futott tolóhajó,
melynek orra a kissé a víz alatt lévö
szirt fölé nyúlik. Valójában
szerencse, hogy a merüléseknek nem adunk nevet. Amennyiben
mégis így lenne, nos akkor az elnevezésben
a szégyenkezés, szégyen szónak is
szerepelnie kellene. Történt ugyanis az, hogy a csoportunkat
vezetö merülöpárnak a két idösebb
búvároktató (Csaba és Attila, KKA)
vállalkozott. A merülés útvonala látszólag
egyszerü volt: horgonyzó hajónktól nem
túl távol lévö víz alatti szirtet
kellet elérnünk, majd a falat követve jutottunk
– volna – a roncshoz, ezután egy másik
– kicsit távolabbi – zátonyt megkerülve
úsztunk – volna – a „fö” zátonyhoz,
majd amellett vissza a hajóhoz. A leírt útvonal
a valóságban sokkal egyszerübbnek tünt.
Indulás elött még Csaba viccelödött:
„Szép lenne, ha eltévednénk…”
Nos, mint utóbb kiderült, nem szabad a víz
alatti tájékozódással viccelni, a
hullámokra az ördögöt festeni, mert meg
lesz a büntetés… Elindultunk. A víz erösen
hullámzott, s a 10-15 méteres mélységben
az ellentétes irányból egy igen gyenge áramlás
volt. Úsztunk a megadott irányba. Találtunk
néhány szép és érdekes víz
alatti szirtet, melyeket megcsodáltunk. Majd folytattuk
utunkat. Irányt mutatott – legalább is úgy
gondoltuk – a csoportunkkal lévö másik,
ritkábban merülö helyi merülésvezetöje
által vezetett csoport. Szépséges szirt mellett
úsztunk. Kitartóan. Már kevésbé
volt izgalmas a pompás korallok, a színes halak
látványa. Valahogy nem akartuk elérni a roncsot.
Túl úsztunk volna rajta? Nem sikerült a megfelelö
„egyeztetés” egy velünk szemben úszó
csoporttal sem. (Igen, hát ugye alapvetö, hogy azok
a jelzések, amit egyértelmünek tartunk, azok
– valószínüleg – akkor lesznek
érthetöek mások számára, ha elözetesen
egyeztettük. Nos erröl a fontos igazságról
ezúttal meg is meggyözödtünk. Persze ez
a helymeghatározásban nem segített.) Szégyen,
de hasznos, végsö megoldásként az ember
a felszínre emelkedik, s úgy nézi be az irányt.
Megtörtént. A felszínen a víz erösen
hullámzott. Ezért a keresett víz alatti zátony
nem látszott a felszínröl sem, viszont a távolságból
arra következtettem (KKA), hogy a szélsö zátony
mellett vagyunk. Tehát elkerültük a közeli
roncsos zátonyt … Követtük a távoli
szirtet falát, megtaláltuk a mellettünk horgonyzó
hajót, majd feltünt a MAZIN kötelei, feneke…
Visszaérkeztünk, de a roncsnál nem jártunk…
Zavartan kértünk elnézést a csoporttól…
Azt mondták, nincs semmi baj… Mindenesetre –
pestiesen szólva – égö volt… Nagyon…
Szerencsére gyorsan felszedtük a horgonyt, s elindultunk
Dahra Wadi Gemálhoz, az éjszakai pihenöhelyre…

A
fenti kép csoportunk egyik tagjának - Bende Csabának
- a 100-ik merülését, a helyi szokásoknak
megfelelõen - liszttel, kechuppal, tojással, stb...
- köszöntõ "házi ünnepségének"
pillanatát örökíti meg.
A
„kihagyott” roncs miatt csoportunk nagyobbik fele
éjszakai pármerüléssel kárpótolta
magát. A hely közepesen érdekes volt…

Október
18. Kedd
Az
utolsó merülö napunk… A reggeli merülés
helyszíne az elsö nap már felkeresett Saáb
Sharm zátony egy másik, érdekes része
volt. Egy kellemes, 30 méter körüli mélységü
merülésünk volt, a „szokásos”
szép és kellemes környezetben…
 
A
merüléseket Saáb Marsa Alam-nál fejeztük
be. Minden jó, ha a vége jó … Így
gondolták helyi merülés vezetöink. A zátony
északi – erösen hullámos oldalára
csónakkal vitték ki a csoportot. Ezen a részen
egy csodaszép korallkert rejt a 15-20 méter mélységü
víz…
Hátragurulással jutunk a vízbe. Süllyedünk
a fenék felé. Valóban, mint ígérték,
szépségesen szép víz alatti táj
fogad bennünket. Amennyiben van korall paradicsom, úgy
ez az. Hatalmas, domború, félgömb alakú
szirtek, színes korallhalak tömege. Lassan nyugodtan
úszunk, szemlélödünk, pontosabban gyönyörködünk…
Múlik az idö, valahogy, mintha lassan haladnánk…
Söt, mintha nehezen is haladnánk… Eröteljesebb
uszonycsapások, de valahogy csak nem haladunk… Egyre
nehezebben jutunk elöre… Igen, áramlás
van. Meglehetösen erös, szembe áramlás.
Nem tünik logikusnak, hiszen pont ellenkezö irányúnak
kellene lenni a víz mozgás irányának.
Csakhogy az áramlásunk nem a mi logikánk
szerint müködik, hanem a sajátja szerint. Közelebb
süllyedünk a fenékhez, itt gyengébbnek
kell lennie a víz mozgásának. Pontosabban
kellene, mert itt is ugyanolyan erös. Csoportunk kissé
szétszóródik. Várakozunk a hátra
maradókra. Közbe sziklákba kapaszkodunk, s
némi túlzással lobogunk. Újabb 10
méterek, majd újabb várakozás…
Egyszer csak el fog múlni az áramlás. (Egy
idö után úgy tünik, hogy, majd a hajó
fedélzetén.) A szépséges táj
is megváltozik: „a megszokottnál” is
gyengébb lesz. Nem bánjuk, mert elsösorban
a haladásra figyelünk. Végre feltünik
a hajónkat a szirthez rögzítö kötele.
Mindnyájan ezt jó hírnek tekintjük…
A hajó alatt… Nincs áramlás…
Egy hatalmas muréna bujkál egy kis korallszirt alatt…
Búcsúzunk a Vörös-tengertöl, s a
Vörös-tenger is búcsúzik alkalmi látogatóitól
… A hajón palackjainkra már nem kerül
fel a kompresszor töltöcsöve …
Befejeztük a merüléseket…
Ami hátra van, az nem a túra legszebb része:
szétszerelés, szárítás, csomagolás…
Délután Marsa Alam „kikötöjében”
horgonyzunk … Lassan gyülnek a becsomagolt búvártáskák
a fedélzeten … Napnyugta után a merülések
végsö kiértékelése, az utolsó
sörök elfogyasztása … Szép volt,
nagyon szép volt …

Hajnalban csomagjainkkal a partra csónakázunk, majd
„lendületes” buszút Hurghadáig
… Kellemes meglepetés, hogy repülögépünk
közel egy órával elöbb indul… Kora
délután érkezünk a harmincfokos melegböl
Budapestre… A levegö hüvös, de újra
itthon vagyunk…
(Garamvölgyi
Csaba – Kollár K. Attila – Schreiner Lóránt;
Merülhelyek vázlatai: Hani Rashad Adly; Fotók:
Kollár Krisztián)

|